Gezien de nieuwe tarieven willen we toch iets verduidelijken. De nieuwe tarieven zijn bedacht door de grote heren om de behandelingen en de kwaliteit transparanter te maken. Het is de bedoeling dat de klant beter kan vergelijken en beter kan kiezen en dat de tandheel kunde uiteindelijk goedkoper wordt.
Helaas zal dat op deze manier niet gaan werken. Gezondheidszorg kan niet goedkoper en zal dat ook nooit worden tenzij we met ons allen besluiten dat we niet meer behandelen. Het is inherent aan de mens dat er ontwikkeld en verbeterd wordt. Verbeteringen kosten geld. Gelijk blijven betekend achteruitgang. Niemand wil nog onverdoofd behandeld worden en terug naar de boren die we 50 jaar geleden hadden. Of de behandelmethodes van toen. Vroeger was het gewoon dat men op zijn 40ste een kunstgebit had, nu behandelen we nog jonge gebitten van mensen die al de 70 zijn gepasseerd.
Volgens het systeem van vrije tarieven zal het alleen maar achteruit gaan met de kwaliteit en de transparantie van de tandheelkundige zorg. Er zal worden gezegd dat de tandarts duurder wordt. Het is zo ondoorzichtig veranderd dat niemand over 3 jaar nog iets kan zeggen over de kosten.
Dat blijkt nu al uit het feit dat een vulling bestaat uit nog maar 1 code terwijl die voor 2012 nog was opgebouwd uit 6 codes. Een codeV12 in 2011 koste 33 euro en kost in 2012, code E112: 75 euro. Is de vulling dan echt in 1 week tijd meer dan verdubbeld??
In 2011 betaalde u bij VarioDenT in totaal voor een 2 vlaksvulling 83 euro in 2012 betaalt u 75 euro…
Dat komt omdat als wij meer vullingen naast elkaar maken we een aantal verrichtingen niet meer herhalen waardoor in 2011 de cofferdam, verdoving en de cariësindicator maar 1 keer gedaan worden. In 2012 kunnen we die handelingen nu niet in mindering brengen.
Sommige tandartsen rekenen 25 euro voor 1 vulling. Maar het is dan kostentechnisch onmogelijk om cofferdam, verdoving, onderlagen en cariësindicator als controle te gebruiken. Hoe bepaalt u dan nog de kwaliteit? Het enige wat u kunt zien is het geld wat uit uw portomonee gaat, maar niet de kwaliteit. De zorgverzekeraars zeggen alleen wat er vergoed wordt en zeggen niets over kwaliteits verbeterende maatregelen. Bijvoorbeeld een wortelkanaal behandeling. Laat u die liever voor 200 euro doen of voor 600 euro? U weet niet dat de duurdere tandarts een electronische meting doet, een microscoop gebruikt, een laser gebruikt om het kanaal te ontsmetten en de kanalen ultrasoon met chloor spoelt, een rubberdam gebruikt, digitale fotos maakt en betere cementen heeft ingekocht.
Dit geldt zo ook voor het trekken van kiezen of voor het maken van kronen.
Ook de verzekeraars weten niet helemaal wat ze nu moeten. De tandartsen zeggen dat de mensen zich niet hoeven te verzekeren omdat de verzekeraars verdienen aan de verzekeringen. De verzekeraars vergoeden allemaal verschillende bedragen van de codes soms zelfs met tientallen euro’s verschil. Als zij voor transparatie zouden gaan dan zouden zij een maximum totaal bedrag vergoeden in plaats van gedeeltes van codes. Maar dan is het voor u makkelijker uit te rekenen dat als u weinig laat doen dat een verzekering te duur is. Dus zeggen ze dat de tandarts veeeel duurder is geworden.
Als de hoge heren echt voor de kwaliteit hadden gekozen en niet voor het geld dan hadden we nu dezelfde codes als voor 2012 gehad maar ook meer codes met betere omschrijvingen. Daar zou dan vervolgens de tandarts zelf een prijs aan kunnen maken.
Als u nu met een rekening bij mij komt kan ik niet zeggen of er kwaliteit is geleverd, want ik kan niet lezen wat er is gedaan. Alleen het eindresultaat is te zien in de mond en op het papier.
Eerst konden we zien of er verdoofd was en of er cofferdam was gebruikt of cariës indicator. Aan de hand van zo’n rekening kan je kwaliteit bepalen. Een wortelkanaalbehandeling zonder rubberdam is volgens onderzoeken niet voldoende uitgevoerd en mag officieel niet eens berekend worden.
Als een patiënt aan mij vraagt, ik ga verhuizen en ik zoek een tandarts in de buurt, weet u nog een goede? Dan zeg ik standaard: zoek de duurste! En zeker niet de vriendelijkste. Een tandarts die staat voor zijn kwaliteit durft dat te berekenen. En nu na 2012, heeft hij dat dus in zijn prijzen mee gecalculeerd.
Wij zouden graag aan u willen laten zien aan de rekening wat we allemaal in uw mond bouwen en wat we daar allemaal voor moeten doen. Als u naar de garage gaat en u leest de rekening van de grote beurt ziet u ook wat er allemaal is vernieuwd en dan begrijp je tenminste waarom die hoger of lager is uitgevallen dan de vorige keer.
Wij meten zelf bij ons de kwaliteit af aan de pijnklachten die we hebben na behandelingen. Toen we net begonnen waren die aanmerkelijk vaker dan nu. We zijn mensen gaan bellen na de behandelingen om te vragen hoe het met ze gaat. Omdat we weinig bellers hebben met pijnklachten weten we dat we met de kwaliteit goed zitten. Wij meten kwaliteit aan pijn na een behandeling. Pijn mag niet na een behandeling ontstaan en zeker niet erger worden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Wij proberen de prijzen ten opzichte van vorig jaar zo gelijk mogelijk te houden. Helaas lukt dat niet altijd vanwege de eerder beschreven coderingsproblemen. Wat wij zeker niet zullen doen is de kwaliteit gelijk houden. We zullen koste wat kost de kwaliteit bij u in de mond zo hoog mogelijk houden. Kwaliteit is uiteindelijk het goedkoopste.
Vrije tarieven betekend dat iemand zelf mag bepalen wat de prijs wordt. Hoe kan het dan zijn dat in de media gezegd wordt dat de tandartsen duurder worden? De tarieven zijn toch vrij? Wij willen graag terug en einde van het expiriment. Wij willen zorg leveren en geen rekeningen. Maar wel met meer codes waarmee we onze kwaliteit kunnen uitleggen en laten zien.